Faktaboks

Else Smith
Født
22. marts 1953, Ulfborg
Image
Pressemøde i Sundhedsstyrelsen den 29. september 2009, hvor Else Smith fremlægger styrelsens vejledning til læger og andet sundhedspersonale vedrørende svineinfluenza. Else Smith er flankeret af (fra venstre): Kåre Mølbak fra Statens Serum Institut, administrerende direktør for Sundhedsstyrelsen Jesper Fisker og Steffen Thirstrup (født 1966), overlæge og institutchef for Institut for Rationel Farmakoterapi.
Pressemøde i Sundhedsstyrelsen
Af /Ritzau Scanpix.

Else Smith er en dansk læge og samfundsmediciner, der har haft topledelsesstillinger som hospitalsdirektør og direktør for Sundhedsstyrelsen og betydningsfulde tillidsposter nationalt og internationalt, bl.a. for WHO.

Else Smith blev landskendt under pandemien med svineinfluenza i 2009 med optræden i pressen og på TV, hvor hun sammen med øvrige eksperter og sundhedsministeren formidlede den faglige argumentation for, at Danmark ikke behøvede at købe stort ind af antivirus-midler. Det var et spørgsmål, der fyldte meget på det tidspunkt, og hvor Danmark i modsætning til andre lande sparede penge ved ikke at købe unødigt stort ind.

Som forebyggelseschef var Else Smith en af pionererne for en aktiv national plan og kommunikationsindsats til forebyggelse af smitte med hiv/aids via klar kommunikation om seksualitet, adfærd og vaner.

Else Smiths karriere

Else Smith er født i Ulfborg i 1953. Hun blev student fra Holstebro Gymnasium i 1972 og læge fra Aarhus Universitet i 1982. Efter turnus var Else Smith reservelæge på Hvidovre Hospital i perioden 1983-1989. Hendes ph.d.-studium ved Københavns Universitet blev i 1996 afsluttet med afhandlingen: Human immunodeficiency virus (HIV) infection, sexual behavior, and genito-anal infections in Danish women, der havde fokus på smitteveje for seksuelt overførte sygdomme hos kvinder. I 1999 blev hun speciallæge i samfundsmedicin.

Fra 1994 til 2000 var Else Smith overlæge på Statens Seruminstitut, Epidemiologisk afdeling, og i årene 2001-2003 var hun afdelingschef samme sted.

I 2004 kom hun til Sundhedsstyrelsen, Center for forebyggelse, hvor hun var centerchef og overlæge fra 2004 til 2010. I årene 2006-2007 var hun konstitueret medicinaldirektør for Sundhedsstyrelsen. Hun blev igen konstitueret direktør fra 2010, og i 2011 blev hun udnævnt til administrerende direktør for Sundhedsstyrelsen, hvor hun var til 2015.

Efter sin tid i Sundhedsstyrelsen var Else Smith vicedirektør ved Amager-Hvidovre Hospital fra 2016 til 2019. Herefter har hun arbejdet som selvstændig konsulent og bestyrelsesmedlem.

Else Smith i Sundhedsstyrelsen

Else Smith var forebyggelseschef i Sundhedsstyrelsen i en vigtig periode, hvor arbejdet med forebyggelse af hiv/aids var øverst på dagsordenen. Her fik hun især betydning for sit arbejde med at udvikle den særlige danske tilgang med oplysning, der var tilrettelagt med patientinddragelse, inklusive fra de særligt berørte bøssemiljøer. Den åbne og klare tilgang var betydningsfuld for, at smitten blev inddæmmet, og frygt og tabuisering reduceret.

Else Smith moderniserede børnevaccinationsprogrammet, og indsatsen relateret til genstandsgrænser for alkohol, rygepolitik og kostråd kom i fokus. Med Else Smiths særlige indsigt i infektionsmedicin var hun vigtig for det danske og internationale infektionsberedskab. På styrelsens vegne var hun engageret i verdenssundhedsorganisationen WHO og ECDC, European Center for Disease Control, for at sikre Danmark den bedste og mest balancerede indsats ved epidemier.

Svineinfluenza-pandemien

I 2009 udgik der en pandemi med svineinfluenza fra Mexico, og Else Smith blev landskendt for sine hyppige optrædener i TV, bl.a. sammen med daværende indenrigs- og sundhedsministre Jakob Axel Nielsen (K) og fra februar 2010 Bertel Haarder (V). Det var en af de første gang, hvor de danske myndigheder anvendte hyppige TV-optrædener, hvilket blev en slags forløber for pressemøderne under coronapandemien. Hvor andre lande købte stort ind af den dyre anti-virus medicin Tamiflu®, kom Danmark igennem epidemien med kun få dødsfald relateret til sygdommen, og uden større udgifter end højst nødvendigt. Else Smith var afgørende for, at situationen i Danmark blev håndteret på en måde, så der var tryghed i både befolkningen og på Christiansborg, selv om der ikke blev indkøbt medicin til hele befolkningen. Else Smith blev anerkendt for sin faglige indsats og for sine evner til klar, forståelig og troværdig kommunikation.

Administrerende direktør

Som forebyggelseschef blev Else Smith konstitueret direktør, da Jens Kristian Gøtrik forlod posten i 2006. Året efter afløste Jesper Fisker (født 1969) Gøtrik som direktør som den første ikke-læge, og titlen skiftede navn fra det tidligere ”medicinaldirektør” til administrerende direktør.

Da Jesper Fisker blev departementschef i 2010, blev Else Smidt først konstitueret og dernæst administrerende direktør for Sundhedsstyrelsen. Hun sad i stillingen indtil 2015, hvor hun blev fritstillet af daværende indenrigs- og sundhedsminister Nick Hækkerup. Formanden for Lægeforeningen udtalte i den anledning, at det var udtryk for en dybt beklagelig og perspektivløs politik. To gennemgribende sparerunder i styrelsen var gennemført på politikernes påbud, hvilket havde medført utilstrækkelige muligheder for fagligt tilsyn grundet de økonomiske nedskæringer, hvorefter en række kritiske sager om manglende tilsyn havde fyldt meget i pressen. Lægeforeningen og kolleger havde det indtryk, at hun blev offer for en politisk proces drevet frem af en heksejagt i pressen. Søren Brostrøm blev den næste direktør for Sundhedsstyrelsen.

Bestyrelsesposter og organisationsarbejde

Else Smith har haft talrige nationale og internationale tillidsposter. Hun startede sit engagement tidligt som medlem af Repræsentantskabet for Københavns Lægeforening fra 1989 til 1994. Siden har hun bl.a. været:

  • Medlem af Sundhedskomitéens AIDS-udvalg, Lægeforeningen, 1990-2000.
  • Medlem af Sundhedsstyrelsens sagkyndige udvalg, 1990-2002.
  • National kontaktperson for EU/WHO Centeret for AIDS-overvågning i Europa, 1990-2003, repræsentant for Danmark i WHO, 2010-2015.
  • Medlem af Sundhedskomiteen, Lægeforening, 1997-2003, heraf formand 2002-2003.
  • Medlem af Management Board for EU's ECDC European Center for Disease Control, 2004- 2015.
  • Medlem af bestyrelsen for Helsefonden, fra 2012.
  • Medlem af EMA European Medicines Agency, 2012-2015.
  • Formand for Forebyggelsesudvalget, Kræftens Bekæmpelse, 2015-2021.
  • Formand for Dansk Selskab for Medicinske Prioritering, 2019-2021.
  • Bestyrelsesleder for Sex & Samfund, fra 2021.

Forfatterskab

Else Smith har skrevet 90 videnskabelige artikler og ph.d.-afhandlingen, hvor emnerne især har været infektionssygdomme, forebyggelse, epidemiologi og folkesundhed med både nationalt og internationalt perspektiv. Desuden har hun skrevet talrige kapitler i rapporter og bidraget til bøgerne: AIDS-etik: AIDS og det gode liv, 1990, Sygdomsforebyggelse. Hverdag og visioner, 2001, og Brev til mit yngre jeg, 2007.

Samfundsbetydning

Else Smith var den første kvinde, der var chef for Sundhedsstyrelsen siden Esther Ammundsen, der var medicinaldirektør 1961-1974. Else Smith har især sat aftryk på det danske samfund via den sikre håndtering af pandemien med svineinfluenza i 2009 med offentlig kommunikation på TV til befolkningen. Sammen med Lone de Neergaard udviklede hun den særlige danske indsats til forebyggelse af hiv/aids-smitte baseret på åbenhed og oplysning – et område, der i andre lande blev tabuiseret, og hvor forebyggelsen derfor blev mindre effektfuld.

Læs mere i Lex

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig