Filosofia, Tecnologia, Educació, IA

Gems d’Història de la Filosofia

Image

Durant aquest curs he compartit amb el meu alumnat de l’assignatura d’Història de la Filosofia (2n batxillerat) uns gems de Gemini per treballar els diferents autors de la matèria. Els he definit com a tutors socràtics, per tal que no siguin xatbots normals, sinó que directament els formulin preguntes sobre els filòsofs. La indicació (prompt) que hem fet a Gemini començava així (en un dels exemples):

Ets un ‘Tutor Socràtic de la Filosofia de Nussbaum’ per a alumnes de 2n de Batxillerat. El teu objectiu és ajudar-los a repassar per a l’examen d’Història de la Filosofia i la prova PAU, centrant-te en la filosofia de Martha Nussbaum.

Els gems estan dissenyats per facilitar la comprensió profunda de les diferents teories dels filòsofs i preparar els alumnes per al comentari de text de la PAU. Mitjançant el mètode socràtic, s’avalua l’estudiant de manera crítica i constructiva a través del diàleg, formulant preguntes d’una en una i oferint pistes en cas de dificultat.

Després de cada intervenció, s’ofereix una retroalimentació qualitativa adaptada als criteris oficials de Batxillerat. El contingut abasta des dels conceptes clau de l’autor/a fins a la resolució d’exercicis tipus test si l’alumne ho sol·licita, posant un focus especial en els fragments que apareixen als exàmens oficials. La interacció s’inicia demanant a l’estudiant per quin bloc temàtic vol començar.

Finalment, un cop editats, s’han publicat com a eines d’aprenentatge a Google Classroom.

Aquí teniu els enllaços per accedir-hi, de forma totalment lliure:

Educació, Filosofia, Vídeos

Sant Anselm, Sant Tomàs i Ockham

La Història de la Filosofia de 2n de batxillerat té un enfocament molt clar com a preparació per a les PAU, encara que en els darrers temps el nombre de matriculats s’hagi reduït per culpa de l’atrocitat de convertir-la en una matèria de fase específica, traint la seva naturalesa de matèria comuna. En el meu cas, sempre he volgut fer una història del pensament més àmplia, sense reduir-la als autors preceptius, i sempre hi ha un espai (breu) per a la filosofia medieval. En aquest vídeo teniu resumits l’argument ontològic de Sant Anselm, les vies tomistes i una breu aproximació al pensament d’Ockham, des de la navalla als singulars i l’experiència. És tot vostre.

Ràdio

Una nova temporada de ràdio (i Beta Idees)

Image
Beta Idees, el nou programa de literatura i pensament de Ràdio Sant Fost

El dilluns dia 7 de setembre comença una nova temporada a Ràdio Sant Fost. No cal dir que es trobarà presidida per la incertesa, atesa la situació de pandèmia que estem patint. Des del passat 14 de març la ràdio ha estat tancada (com la Casa Bastinos, on es troba el local de l’emissora) i tan sols hem pogut realitzar el programa Vermut Per Definir, en el marc del Fostfestiva’t. Això va ser el 26 de juliol. Ha arribat, doncs, el moment de tornar al ciberespai amb una nova graella que presenta algunes novetats en relació al curs anterior.

En el meu cas, col·laboraré, com ja faig des de 2012, en el programa Per Definir (divendres, 19:30), un garbuix de gags humorístics amb la presència dels personatges de l’actualitat (i amb la gran complicitat dels amics Vicenç Safont, Marc Rico i Gerard Sánchez). També seguiré amb la música de les dècades del Música i llums (dimarts, 19:00), una revisió de les meravelles dels 70, 80 i 90, amb espai per a monogràfics i àlbums destacats.

Un dels programes que desapareix momentàniament és Diàlegs, l’espai de debat sobre temes locals i generals, però que de ben segur hi tornarà en el futur. Com és un programa una mica complex i en el qual participa molta gent, hem cregut convenient ajornar-lo fins que passi la tempesta de la COVID-19.

Tot i així, hi ha un retorn i una novetat. El primer és Beta Permanent (dimarts, 20:00), dedicat a la tecnologia i als dispositius, en aquest cas en petit format: mitja hora de notícies tecnològiques, aplicacions i reflexions sobre aquest món en línia que estem construint. Serà un plaer tornar a comptar amb la col·laboració del company Albert Correa, un dels veterans amb les seves aplicacions educatives (podríem fer-ne un inventari ben complet). La novetat és també en petit format, amb uns continguts realment arriscats però que poden donar molt de joc. Es tracta de Beta Idees (dimarts, 20:30), sobre llibres i pensament. Repassarem totes les novetats i alhora introduirem qüestions per a la reflexió, a partir de temes de la història de la filosofia i de textos rellevants. Un vell projecte que finalment es farà realitat.

Ens trobareu a www.radiosantfost.cat, de moment només via Internet. Esperem que la temporada sigui un èxit i que això coincideixi amb una millora de la situació epidemiològica. Tant de bo sigui així!

Educació, Filosofia, Vídeos

Filosofia en temps de COVID-19: Nietzsche (II)

Nietzsche187c

Continuem amb els vídeos dedicats a Nietzsche, la filosofia esdevinguda sospita però alhora seducció, el joc de forces dionisíaques situades més enllà del bé i del mal. En el primer vídeo analitzem els conceptes de superhome (Übermensch) i etern retorn, tal com apareixen a la seva obra més important, Així parlà Zaratustra:

I en el segon ens centrem en la crítica de la moral, l’anàlisi dels conceptes de bo i dolent, la psicologia de la consciència moral i els ideals ascètics, amb el rerefons de la transvaloració dels valors i de la distinció entre moral de senyors i moral d’esclaus (l’obra en què apareixen és La genealogia de la moral):

 

Educació, Filosofia, Vídeos

Filosofia en temps de COVID-19: Nietzsche (I)

unnamed-2

Friedrich Nietzsche (1844-1900), el gran crític de la civilització occidental, que es presentava a si mateix com a “dinamita” i que filosofava “amb el martell”, és el pensador que presentem en aquests vídeos. En el primer, fem una breu referència a Schopenhauer, exposem la vida i l’obra de Nietzsche i ens centrem en la seva primera gran obra: El naixement de la tragèdia, on ens presenta una visió de Grècia com una cultura en la qual s’oposaven dues formes d’entendre l’existència i la bellesa: l’element apol·lini i el dionisíac.

En el segon vídeo ens endinsem en els grans temes de la filosofia nietzscheana de l’època de maduresa, concretament el nihilisme com a renúncia als valors i la mort de Déu com un esdeveniment clau de l’època contemporània.

 

Educació, Filosofia, Vídeos

Filosofia en temps de COVID-19: Mill i la llibertat

41NG0EsooWL

Seguim amb els vídeos filosòfics, primer restringits al meu alumnat del Sant Andreu i ara ja públics. En aquest cas, parlem de la concepció de la llibertat de John Stuart Mill, tal com es troba formulada en el seu clàssic On liberty (1859). Tot i que aquests continguts ja no entren a la PAU (només entra de Mill la part dedicada a l’utilitarisme), són molt interessants per entendre millor el pensador britànic.

 

 

Educació, Filosofia, Vídeos

Filosofia en temps de COVID-19: l’utilitarisme de Mill

10-cosas-que-debes-saber-acerca-de-john-stuart-mill-y-su-pensamiento-08

Especialment adreçat als alumnes que estan preparant la PAU (i que aquests dies n’estan pagant la matrícula), seguim amb la sèrie de vídeos filosòfics que hem elaborat en aquests temps de pandèmia que ens ha tocat viure. Ara és el torn de John Stuart Mill, un dels pensadors rellevants del segle XIX. En el primer vídeo fem referència a la seva vida i obra, amb un resum dels conceptes de teoria del coneixement (empirisme, inducció, concepció de la causalitat…).

En el segon, exposem el principi d’utilitat de Mill, les diferències amb Bentham i la resposta a les objeccions que havia rebut la teoria.

Finalment, en el tercer fem al·lusió als sentiments morals, l’oposició a l’individualisme i la noció de justícia.

Espero que us puguin fer servei. Seguim treballant!

 

Educació, Filosofia, Vídeos

Filosofia en temps de COVID-19: el liberalisme i Jeremy Bentham

Image

Continuem amb la sèrie de vídeos que estem duent a terme en aquestes setmanes de confinament i d’ensenyament online. Comencem amb una introducció del liberalisme, amb els diversos sentits d’aquest concepte i amb les seves implicacions econòmiques, socials i polítiques:

I el segon vídeo dedicat al filòsof anglès Jeremy Bentham i als fonaments de l’ètica utilitarista:

Seguirem amb els vídeos de John Stuart Mill, que us poden anar molt bé per preparar les PAU.