Invandring har blivit en syndabock för mycket som gått fel i samhället. Det politiska livet har låtit detta ske utan ordentlig analys. Sverige skulle stanna utan invandrare. De förtjänar respekt. Många är stolta nya svenskar.
Dags på bred front säga Nej till främlingsfientlighet
Jan Eliasson
8,702 posts
Former Deputy Secretary-General of the UN and Foreign Minister of Sweden , Associate Fellow at @sipri.org ,Senior Adviser Eliasson Group, Ambassador WaterAid
Sweden
Joined July 2017
- Kommer ihåg att mina föräldrar alltid satte på sig finkläder när de skulle gå o rösta. De visste att en lång kamp låg bakom detta högtidliga tillfälle. Kaffestunden efteråt hade en särskild lyster. Ha en fin valdag!
- Are we getting numb and blind on the horrors of Gaza? Never have @UN warnings been as desperate as now on the disaster in northern Gaza. All proportions of self defense are lost in the massive death, destruction, relocation and starvation of civilians carried out by Israel.
- After Utöya in Norway in 2011, I decided never to mention the name of the mass killer. I will do the same w the terrorist in NZ. As narcissists ,both wanted fame and attention. Let them have complete neglect and collective amnesia. It is the victims we must remember and honor.
- Vi bör göra Twitter till en hat- och hånfri zon. Brutaliseringen på sociala media förgiftar samhällsdebatten. Ett lugnare tonläge o mindre hets främjar det demokratiska samtalet o värnar människors integritet.
- När jag läste att @hanifbali kallade @margotwallstrom en övervintrad antisemit kom jag att tänka på @DagHammarskjold och ett av hans @Vagmarken. ” Att missbruka ordet är att visa förakt för människan. Det underminerar broarna och förgiftar källorna”.
- Vill föreslå ett verbalt eld-upphör på #Twitter. Börja gärna med ett lugnare tonläge redan denna vackra helg. Vissa frågor väcker med rätta starka känslor. Men de blir bara mer svårlösta när skyttegravar grävs allt djupare. Vi mår bra av samtal där vi lyssnar o värnar Ordet.
- Kort besök på @twitter : För mycket av dunjackor, dockor och demagogi För lite av diskussion om demokrati, diplomati och dialogens dygder. Dags för debattlyft.
- Med detta regeringsprogram kommer vi o världen få svårt att känna igen Sverige. Det pekar inåt med en stenhård migrations-o rättspolitik som kan splittra oss djupt. 1-procentmålet skrotas o FN-samarbete förhånas. EU och klimat tycks sekundära i en tid av livsviktigt samarbete.
- Vill föreslå ”’verbalt eld-upphör” på @Twitter inför jul o nyår. Ord som förmedlar hat, hot, hån och osanningar ”underminerar broarna och förgiftar källorna” (Dag Hammarskjöld om missbruk av ordet). Tack till alla följare - 20K milstolpe idag. Och till alla: ha en fridfull helg!
- Vad vi bevittnar är ett våldsamt angrepp på USAs parlament o demokrati inspirerat av USAs president. Trump lyfter inte ett finger för att få stopp på detta upplopp. Han tror sig vinna på ett kaos som förhindrar ett demokratiskt maktskifte. Måtte USAs folk äntligen vakna upp.
- Slående hur debatten om flyktingar o migration närmar sig främlingsfientlighet. Glöm inte vad invandrare gör varje dag för att Sverige ska fungera. Nu får de höra att de mest är ett problem. Det är integrationen som måste fungera. Tillfälligt uppehållstillstånd försvårar den.
- Det kaos som råder på Arlanda skadar Sveriges rykte i världen mer än vi anar. Har under den senaste tiden hört en rad skräckhistorier om köer, förseningar,missade flighter och möten mm. En krisgrupp för omedelbara åtgärder bör upprättas mellan berörda myndigheter och företag.

