خامنهای سخنانش را با لا تهنوا و لا تحزنوا «روحيه خود را نبازید و سست نشوید» پایان داد! این آیه پس از شکستِ سختِ جنگِ احد نازل شد. قاعدتا خامنهای میداند که نظامش شکست سختی خورده و در تلاش است روحیه نیروی سرکوب را حفظ کند. اما از سخنانش پیدا بود که خودش هم روحیهاش را باخته است.
Mehdi Parpanchi
10.6K posts
iranintl.com/en | Executive Editor at Iran International. Former Iran Service Director at Radio Farda and former lead presenter at BBC Persian.
- نظام تا امروز با چنین پدیدهای روبرو نبوده است. ماجرا محدود به چند شهر و دانشگاه نیست. اینبار با شهرهای سراسر کشور، دبیرستانها و مدارس راهنمایی مواجه اند. با سلبریتیهای ایرانی و جهانی مواجه اند. با ایرانیان در سراسر جهان مواجه اند. و با یک سوال مهم مواجه اند: #خامنهای_کجاست؟
- ۱۷۰ سال پیش امیرکبیر که نتوانسته بود در مورد واکسیناسیون آبله، حریف روحانیان و دعانویسها شود، بر جسد کودکان گریست و گفت «اگر در هر کوچه و خيابان مدرسه بسازيم و کتابخانه ايجاد کنيم، دعانويسها بساطشان را جمع مىکنند». او مدرسهها ساخت اما نمیدانست روزی دعانویسها حاکم خواهند شد!
- وضعیت طوری شده که نماز خواندن رهبرِ «قدرت برتر منطقه» در قلب تهران، تبدیل شده به نماد شجاعت!! قرار بود در دمشق و بیروت و صنعا بجنگند تا خطر جنگ از ایران و تهران رفع شود!
- گروهی بسیجی را بردهاند پیش علی خامنهای و بسیجیان را در همه شهرها در مصلیها جمع کردهاند تا آقا در سخنرانی زندهاش به آنان اطمینان دهد که جمهوری اسلامی هنوز زنده است. بزرگترین دلیل برای تزلزل یک نظام این است که رهبرانش مکرراً اصرار کنند که نظامشان متزلزل نیست.
- جنازه سردارانشان روی زمین مانده و جرئت تشییع ندارند! در ۴۶ سال گذشته، همین سرداران، هزاران نفر را کشتند و اجازه برگزاری مراسم ترحیم و تشییع به خانوادههایشان ندادند. سالها پیش هوشنگ گلشیری گفت «آنقدر عزا بر سرمان ریختهاند که فرصتِ زاری نداریم.» امروز خامنهای فرصت زاری ندارد.
- اکثر قریب به اتفاق اصلاحطلبان در ۴٨ ساعت گذشته، تماشاگر خاموش بزرگترین تظاهرات اعتراضی ایرانیها در توییتر بودند. اما بعد از توییت فارسی ترامپ درباره #اعدام_نکنید، در انتقاد از او شروع به توییت کردند. همین شیوه، کمابیش در جریان اعتراضات دی ٩۶ و آبان ٩٨ هم تکرار شده بود.
- مسئولیت برگزاری انتخابات و شمارش آرا با کسی است که گفت علاوه بر سر و سینه معترضان، به پایشان هم شلیک کردیم.
- سالها پیش جوکی رایج بود به این شرح: خرس سیاهی را در آمازون رها میکنند و سرویسهای جاسوسی آمریکا، انگلیس، روسیه، اسرائیل و ایران مسابقه میدهند تا پیدایش کنند. یک ماه بعد همه به شکست اعتراف میکنند جز ایران که خرگوش سفیدی را تحویل میدهد که اعتراف میکند خرس سیاه است.
- هنگامی که ۱۵۰۰ نفر در خیابان با شلیک به سر و گردن و سینه کشته شدند، یک نامه ۳۷ کلمهای هم مرقوم نشد اما فصل انتخابات که رسید، نامههای ۳۷ صفحهای نوشته میشود.
- دوستی از جمهوری چک میگفت «مردم وحشت کردهاند و نگران اند که فردا نوبت آنان شود.» گفتم از مسکو تا پراگ خیلی راه است و جای نگرانی نیست. گفت «فراموش نکن که بایدن سه سال آینده را هم در کاخ سفید است و پوتین اگر پیاده هم راه بیفتد در سه سال به راحتی به پراگ خواهد رسید»!
- وقتی شعار «جان سیاهان با ارزش است» سرداده شد، گروهی گفتند «جان همه باارزش است»! وقتی گفته میشود «به حقوق اقلیتها باید احترام گذاشت»، صدایشان در میآید که «حقوق اکثریت هم محترم است»! و وقتی فریاد «زن، زندگی، آزادی» را شنیدند از کنارش «مرد، میهن، آبادی» را درآوردند!
- سپاه اسکله اختصاصی دارد اما محموله نظامی را از اسکله تجاری وارد میکند! سلیمانی هم پشت شهروندان غیرنظامی سنگر میگرفت و نیرو و تجهیزات نظامی را با هواپیماهای مسافربری هما به سوریه و لبنان میبرد! دلیل این انفجار هر چه باشد، مسئولیت مستقیم کشته شدن شهروندان غیرنظامی با سپاه است.


