نستخلص من هذه القصة شيئين:
الأول: عشان تضرب لازم تبقى قد الضرب، يعني لو مراتك عملت شيء "يستحق" الضرب فاعمل حسابك إنك مش بتضرب الست الضعيفة اللي قدامك، لاء انت هتضرب اللي يتشدد لها كمان.
الثاني: الضرب انواع، اضرب وايدك جنبك، يعني ابو صحبك مش هيعمل كدة غير أنه لقى البنت معجونة.
ما هو ده مش حل!
نفس الفكرة اللي أثيرت بين الدكتور صلاح وأخوه جمال، في فيلم الكيف، بدل ما نرفع وعي وذوق الناس، نتماهى مع ضحالته ونمعن في تغييبه ونتربح من وراه!
الحل ذكره سبحانه وتعالى "ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر" سورة القمر آية 22
... يتبع